Marieke (15) zorgde voor haar ouders in plaats van andersom. Ze wil heel graag weer naar school

Intensieve dagbehandeling

Marieke is 15 jaar. Zij zorgde voor haar ouders in plaats van andersom. Hierdoor ging ze ook niet meer naar school. Omdat het thuis niet meer veilig voor haar was, is ze uit huis geplaatst. Ze woont nu in een Dag- en nachtbehandelgroep van Combinatie Jeugdzorg op het Widdonckterrein. Marieke wil heel graag naar school maar weer voltijds naar school gaan zal nu teveel van haar vragen. Daarom is ze aangemeld bij Intensieve dagbehandeling (ID).

In het begin is Marieke vaak boos. Ze is gewend om haar eigen gang te gaan. Ze is het niet meer gewend dat volwassenen voor haar zorgen en grenzen stellen. Als Marieke iets anders wil dan de groepsleiding gaat ze schelden, slaan of loopt ze weg. Maar omdat Marieke graag naar school wil, komt ze telkens terug om het opnieuw te proberen. Al snel krijgt ze door dat groepsleiding haar niet aan het pesten is, maar juist samen met haar wil zoeken naar een manier om haar zo snel mogelijk weer op school te krijgen. Zodra ze dat doorheeft, verandert haar houding en zien we steeds vaker het lieve, zorgzame meisje dat Marieke eigenlijk is en wil zijn.

Hulp bij de terugkeer naar school

Vanaf de start is er contact tussen school, de behandelgroep, ID en de ouders van Marieke. Haar ouders kunnen door privé omstandigheden niet aansluiten bij gesprekken, maar worden meegenomen in alle beslissingen. Omdat Marieke al een tijd niet naar school gaat, begint ze met een uurtje per dag. Marieke vindt dit veel te weinig maar al snel merkt ze dat het toch wel lastig is om weer in de klas te zitten, te luisteren en niet te kletsen met klasgenoten. Ook op het schoolplein ontstaan vaak problemen. Bij ID leert Marieke de vaardigheden die nodig zijn, om op een goede en fijne manier op school te kunnen zijn.

Intensief programma

Marieke volgt een programma met daarin thema’s als risicogedrag, omgaan met anderen, inzichtspel en sport. Ze werkt daarbij aan haar eigen leerdoelen die samen met alle betrokkenen zijn afgesproken. Na elk thema reflecteert ze op haar doelen en is zo steeds bezig met het kijken naar haar eigen handelen. Dat maakt een ochtend bij ID ook zo intensief.

Hoe gaat het nu?

Marieke ontwikkelt zich positief, is minder vaak boos en kan beter met haar gevoelens omgaan. Ze gaat nu drie lesuren naar school en zoals het er nu uitziet wordt dat binnenkort meer.

Om privacy redenen is Marieke niet de echte naam van dit meisje en de foto niet haar beeltenis.